Inrichten voorraadbeheersysteem

Een goed ingericht voorraadbeheersysteem zorgt voor grip op de voorraad en daarmee voor efficienter onderhoud. Je weet immers wat je hebt en waar het ligt. MAAK heeft verschillende slimme standaarden om het voorraadbeheersysteem zo optimaal mogelijk in te richten. We leggen het uit.

Efficiënt voorraadbeheer

Een efficiënt voorraadbeheer begint met een passend systeem. Dit kan een bestaand onderhoudsbeheersysteem zijn of een overzicht in Excel. Onze Makers hebben en kennis en kunde van beide en staan klaar om jouw voorraadbeheer zo optimaal mogelijk in te richten.

Stap 1: inventariseren

Stap 1 is het inventariseren van de huidige situatie. Onze Engineers komen langs om te kijken hoe het magazijn is ingericht; staan er stellingen met bakken en zijn deze gecodeerd. Dit vormt de basis van ons voorstel voor een structurele inrichting. Samen met de onderhoudsafdeling bepalen we welke onderdelen op voorraad moeten liggen. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen onderdelen die ten alle tijden verkrijgbaar zijn bij de leverancier (routine producten) en onderdelen die speciaal geschikt zijn voor een bepaalde installatie (kritische producten).

Een voorbeeld: een zeskant bout is een routine artikel, bij iedere leverancier snel te krijgen. Een rollenketting is daarentegen een kritisch product, als een ketting knapt staat de hele productie of een deel van het proces stil. Een kritisch product ligt bij voorkeur dus altijd in uw bedrijf zelf op voorraad. 

Stap 2: structuur

Weten we wat er nu ligt en wat er in de ideale wereld moet liggen, dan gaan we door naar een standaardisatie van opbergen en coderen. Wij hebben een methode ontwikkelt waarbij elk artikel volgens een standaard omschreven wordt. We gebruiken een condering per artikel en artikelgroep, zodat elk onderdeel snel en simpel terug te vinden is. Zowel in het systeem als in het magazijn. Artikelen kunnen nu zowel individueel als per artikelgroep aanleverd worden aan de Maintenance Repair Operations (MRO) leveranciers.

Het resultaat is een efficiënt voorraadbeheersysteem met plattegrond, stellingplan en eenduidige codering. 

Stap 3: besteladvies

Een extra stap is het opstellen van een besteladvies. Hierbij wordt een overzicht gegeven van de minimale, maximale en werkelijke voorraad per artikel en worden leveranciers, artikelnummers en prijzen systematisch vastgelegd.

Voorraadbeheer in Excel

Liever eerst alle artikelen inventariseren en vastleggen in Excel? Ook dit kan. We coderen dan allereerst het magazijn met alle stellingen, planken en eventueel elk bakje. Hierna bouwen we het artikelbestand op in Excel en maken we ook gebruik van de standaarden die MAAK heeft ontwikkeld. Artikelen volgens een standaard omschreven en ingedeeld in standaard artikelgroepen! Technische Studenten kunnen dit uitstekend uitvoeren onder begeleiding van een Maintenance Engineer. Wij kunnen dit op een dusdanige manier inrichten in Excel zodat het ook eenvoudig geïmplementeerd kan worden in een MMS zoals SAP, Ultimo of Maximo.

Dit doet MAAK (op een rijtje)

  • Het inrichten van uw artikelbestand met behulp van onze MAAK standaard;
  • Besteladviezen mogelijk maken door minimale, maximale en werkelijke voorraden vast te leggen;
  • Voorraad analyseren op basis van verbruik;
  • Het inrichten van het magazijn inclusief plattegronden, stellingplan, barcoderingen enz;
  • Volledig voorraadbeheer inrichten in SAP, Ultimo, Maximo.
Weten wat je hebt en waar het ligt? Laat MAAK het voorraadbeheer optimaliseren in een systeem of Excel. Neem contact op voor meer informatie. 

Waarom MAAK?

Makers bieden oplossingen door onderhoudsconcepten te ontwikkelen en optimaliseren. Met deze oplossingen stabiliseert de productie, dalen de onderhoudskosten en groeit de productiewinst voor bedrijven.

Meer over MAAK

41

Bedrijven in de MAAK industrie werken samen met ons.

32

Lopende assetmanagement projecten uitgevoerd door MAAK.

23

Professionele medewerkers in dienst.