Grip op onderhoud – een casus

Bij een flexibele productieomgeving moet een organisatie vaak ad hoc reageren. Dit is een kracht van de organisatie. Echter, door wisselingen en interne veranderingen kunnen basisstructuren verdwijnen en wordt ad hoc werk de standaard. Wanneer de basisstructuren verdwijnen en ad hoc werk de standaard wordt, kantelt de balans en moeten er te veel brandjes geblust worden.

Om de ad hoc manier van werken te doorbreken is structuur en langetermijndenken nodig. Hiervoor moet er een duidelijke werkstroom ontwikkeld worden voor correctief en preventief onderhoud. De doelstelling van de afdeling Maintenance en/of De Technische Dienst is het optimaliseren van de processen, de werkstromen te scheiden en planmatig te werken.

De casus

Bij één van onze opdrachtgevers hebben we de opdracht gekregen hierin te ondersteunen. In ons plan van aanpak gaan we te werk in drie stappen, aansluitend op de MAAK manier.

  1. In kaart brengen van de basisprocessen (kennis)
  2. Focus bepalen en basisprocessen inrichten (grip)
  3. Zorgen dat de onderhoudsafdeling zelfstandig verder kan (regie)

De onderwerpen waar de focus op ligt is:

  1. Onderhoudsdoelstellingen
  2. Het optimaliseren van het onderhoud beheersysteem
  3. Planning en werkvoorbereiding
  4. Inkoop en voorraadbeheer
  5. Opstellen van KPI’s
  6. Inrichten onderhoudsorganisatie

Waar staan we nu

We zijn inmiddels een aantal maanden op weg en gaan richting de afronding van fase 1. De verandering die we hierin doorvoeren is van ‘iedereen is verantwoordelijk voor alles’ naar een duidelijke afbakening van verantwoordelijkheden. Van ‘alles is prio 1’ naar risico gestuurd onderhoud (wanneer gaan we rennen) en we gaan van ‘gissen’ naar duidelijke communicatie en KPI’s.

In fase 2 worden deze verbeterde processen doorgevoerd onder begeleiding van onze Maintenance Engineers. Tegelijkertijd houden studenten van De Technische Bijbaan zich bezig met het controleren van P&ID’s en het aanvullen van de masterdata in systemen.

grip op beheer

Wanneer alles compleet is, moet de onderhoudsafdeling zelfstandig verder kunnen met de nieuwe standaarden en het optimaliseren van hun onderhoud. Met als resultaat dat de  monteurs mee denken en hun eigen verantwoordelijkheid dragen zodat de onderhoudsafdeling aan de slag kan met preventief onderhoud.

Bij MAAK helpen we optimaliseren wat er al is binnen een bedrijf. We komen niet met iets nieuws, maar zorgen ervoor dat de basis goed is. Er structuur ontstaat en de onderhoudsafdeling zelf stappen kan zetten.

Kan jouw onderhoudsafdeling ook meer structuur gebruiken? 

Waarom MAAK?

Makers bieden oplossingen door onderhoudsconcepten te ontwikkelen en optimaliseren. Met deze oplossingen stabiliseert de productie, dalen de onderhoudskosten en groeit de productiewinst voor bedrijven.

Meer over MAAK

41

Bedrijven in de MAAK industrie werken samen met ons.

32

Lopende assetmanagement projecten uitgevoerd door MAAK.

23

Professionele medewerkers in dienst.