Het MAAK STAPPEN plan

Wij geloven dat elke fabriek door efficiënt onderhoud meer rendement kan behalen. Maar hiervoor is kennis, kunde en tijd nodig. Dit biedt MAAK. We hebben een helder stappenplan ontwikkelt, waardoor mensen, systemen en data optimaal samenwerken. Het MAAK STAPPEN plan.

De resultaten

Met onze werkwijze zetten we kennis, kunde en tijd in om tot efficiënt onderhoud te komen. Dit heeft al diverse succesverhalen opgeleverd met deze resultaten:

 

  • Werkvoorbereiders hebben alle gegevens om werk goed voor te bereiden;
  • Monteurs weten wat ze moeten doen en waar ze moeten zijn;
  • Engineers hebben genoeg data om optimalisaties voor te stellen;
  • Onderhoud wordt duurzaam en de levensduur van assets verhoogt;
  • Grip op onderhoud door heldere systemen en beheerbare plannen;
  • Meer uptime en kostenbesparingen.

 

Benieuwd hoe we tot dit resultaat komen? Lees snel verder.

MAAK STAPPEN

Ons stappenplan is gebaseerd op vier fases. Afhankelijk van waar jouw onderhoudsafdeling staat en wat het vraagstuk is, beginnen we in één van deze fases. We begeleiden van fase 1 tot en met 4, maar kunnen ook de focus leggen op een specifiek aspect. Elke samenwerking is maatwerk, waarbij we platformonafhankelijk en objectief advies geven. 

Fase 1: weet wat je hebt

Om te komen tot optimaal onderhoud moet de basis op orde zijn. We willen precies weten welke assets er binnen de installatie zijn.

Is dit in jouw fabriek nog niet het geval? Dan komen onze studenten langs om P&ID’s in het veld te controleren door middel van fieldchecks, om alle documentatie compleet te maken.

Breng je daarna ook het magazijn en de voorraad van onderdelen in kaart, dan kunnen we een eerste stap zetten in spare parts beheer.

Fase 2: vind het terug

Je hebt een bak vol gevalideerde documentatie, hoe nu verder?

Structuur is ons doel. Samen bepalen we de gewenste boomstructuur en op basis hiervan vullen we de bibliotheek. Assets krijgen de juiste coderingen, functies en locaties. Zo breng je de basis op orde.

Fase 3: een kritische blik

Door analyses en vergelijkingen brengen we het functioneren van assets in beeld. We analyseren de kans op en effect van falen (FMECA, RCM) en brengen de levensduur in kaart (LCA).

Dit vormt allemaal input voor een op feiten gebaseerd onderhoudsplan. Met heldere prioriteiten. Een logische frequentie van inspecties en onderhoud. Focus op belangrijke taken. Geen stress over randzaken.

Met deze kennis richten we ook het magazijn efficiënt in. Winwin dus.

Fase 4: beheer op onderhoud

Nu is het tijd om de data voor je te laten werken.

Door het continu meten van prestaties, kosten en risico’s kun je gaan optimaliseren. De assets inzetten waarvoor ze bedoelt zijn en vertrouwen op het onderhoudsbeheersysteem.

Wij hebben de systemen ingericht en helpen het team op weg om deze volop te gebruiken en benutten. Samen naar efficiënt onderhoud.

Ben jij ook toe aan efficiënt onderhoud? Wil je dieper ingaan op het stappenplan?
Het resultaat dat u voor ogen hebt is de basis van de verbinding. MAAK neemt de verantwoordelijkheid om samen tot dat resultaat te komen. Dat doen we door gesprekken te voeren, een bedrijfsprofiel op te stellen en de ruimte te nemen om u te leren kennen.
Jan Peter Kruiger Directeur MAAK Techniek

Waarom MAAK?

Makers bieden oplossingen door onderhoudsconcepten te ontwikkelen en optimaliseren. Met deze oplossingen stabiliseert de productie, dalen de onderhoudskosten en groeit de productiewinst voor bedrijven.

Meer over MAAK

41

Bedrijven in de MAAK industrie werken samen met ons.

32

Lopende assetmanagement projecten uitgevoerd door MAAK.

23

Professionele medewerkers in dienst.