Onderhoudsmanagement

De centrale vraag van onderhoud. Hoe houd je de assets in optimale conditie? En wat geef je er aan uit? Een goed ingericht onderhoud management systeem helpt om de kosten te beheersen en te besparen. Maar ook om uptime te verhogen of de communicatie tussen beleidsbepalers en uitvoerders van het onderhoud te verbeteren. Dit draagt bij aan veilig werken en een goede sfeer. MAAK creëert grip op deze processen met een stappenplan. Van kennis van de assets naar grip op processen en de regie op het onderhoud.

Efficiënt onderhoudsbeheer

We helpen onderhoudsafdelingen efficiënter te werken door grip te krijgen op onderhoudsprocessen. Hiervoor moet informatie van en over de assets goed in kaart worden gebracht en vastgelegd: wanneer welk onderhoud gedaan moet worden, hoe dit gedaan moet worden, welke risico’s het wel of niet uitvoeren van onderhoud geeft en hoe dit de levensduur van assets beïnvloed. Tussen al deze aspecten is het zoeken naar de juiste balans. Deze balans wordt door veel dingen beïnvloed en fluctueert, maar er zijn een aantal vaste stappen belangrijk voor grip op onderhoudsmanagement. Onze Maintenance Engineers zorgen ervoor dat onderhoud efficiënt wordt ingericht met hulp van de MAAK Manier. Hieronder bespreken we een aantal van onze diensten die daarbij horen. Deze diensten kunnen als onderdeel van een compleet project of één voor één worden uitgevoerd door onze Makers.

P&ID’s compleet maken

Stap één van onderhoudsbeheer is databeheer. Onze studenten maken bijvoorbeeld P&ID’s  en documentatie compleet door middel van fieldchecks. De gegevens die hiermee worden verzameld, gebruiken de Makers om het onderhoud te systematiseren en optimaliseren. Wil jij weten hoe dit aanpakken? Of waarom we studenten inzetten? Lees dan onderstaande artikelen.

Assetstructuur opzetten

Is alle asset data compleet dan zetten onze Maintenance Engineers het systematisch in het onderhoudsbeheersysteem (OBS) volgens een boomstructuur, ofwel taxonomie. Een goed ingericht onderhoudsbeheersysteem zorgt voor een kloppende informatievoorziening voor de onderhoudsafdelingen en Technische Dienst. Zo kunnen de werkvoorbereiders en monteurs in de fabriek hun werk zo efficiënt mogelijk uitvoeren en terugkoppelen.

Analyses en optimalisaties

Zijn P&ID’s gevalideerd en is data volgens boomstructuren gestructureerd, dan zorgen we ervoor dat op basis van deze data duurzaam onderhoudsbeleid geschreven wordt. Een stap hierin is o.a. het doen van risicoanalyses en kans X effect berekeningen om te bepalen wat het wel of niet uitvoeren van onderhoud voor gevolgen heeft. Daarnaast schrijven we, vanuit onze kennis en ervaring,  meerjarenonderhoudsplannen om de levensduur van assets te volgen en hier optimaal onderhoud voor te plannen. Wil je meer weten over deze diensten? Bekijk dan onderstaande pagina’s.

Klinkt de MAAK Manier goed en wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Een op maat gemaakt plan dus. Neem vrijblijvend contact op via onderstaande knop.
Wil jij grip op onderhoud in jouw fabriek?

Waarom MAAK?

Makers bieden oplossingen door onderhoudsconcepten te ontwikkelen en optimaliseren. Met deze oplossingen stabiliseert de productie, dalen de onderhoudskosten en groeit de productiewinst voor bedrijven.

Meer over MAAK

41

Bedrijven in de MAAK industrie werken samen met ons.

32

Lopende assetmanagement projecten uitgevoerd door MAAK.

23

Professionele medewerkers in dienst.